الجمعة، 22 أغسطس 2008

شارى جارى 1


الفصل الاول

المكان المنزل

الاشخاص  الابن شارى الابنة جارى الام الاب



الام :شارى اصحى علشان تفطر وتروح التمرين

شارى :فى سابع او ثامن نومة

الام : ياشارى اسمع الكلام مش كل يوم نفس البداية غيربقى يا شارى

شارى : افطروا انتم انا عايز انام شويتين حقى ولا مش

الام :  يابنى اتحرك عندى شغل قوم حصلنى

شارى :مامى انا ح حصلك بس

الام :من غير بس

شارى : فيها بس علشان ح روح الاول اصور كام صورة هى دى بداية الاجازة بالنسبة لى

الام :ماشى خلصنى اختك اكيد جهزت جارى اكلتى

جارى :هو لية يا مامى حضرتك مش موافقة انى اكل الثلاث طقات مرة واحدة واعيش اليوم كلة فى النادى  
الام :  الاكل برة وحشhاوعى تاكلية
شارى :اكل برة وجوة

الام :ماذا تقول ياولد

شارى :لالالا بقول جارى تاخذ الميوة بتاعى وان ح حصلها

جارى :لا ماليش دعوة الكابتن كل مرة يهزانى ويقولى فين اخوكى النايم

الام   شارى اذهب للتصوير عندك نصف ساعة قبل التمرين

شارى :ماشى

خرج الجميع كلا فى اتجاة

الام :وهى فى طريقها الى العمل كمدرسة تحدث نفسها

قائلة "فى اية يادنيا كلة لية شبة بعضة اليوم اول اجازة نصف العام

وعطلت الصبح هى هى"

وفجاءة
جرس المحمول انها جارى ما بك لا يامامى عايزة اساءلك انتى مش مدرسة لية مش اجازة زى بنتك الام الصبر يا رب هو دة السؤال

جارى :ايوة الام اقفلى بدل ما انفعل

جارى :هوة انا عصبتك اسفة

الام :المكالمة بفلوس ومش ح شحنلك

جارى :انت يا مامى مش غنية وبتاخدى اربع مائة جنية شهريا وانا مصروفى خمسين بس

الام :جارى لنا بيت نكمل فية هذا الحديث الممل

جارى :شكرا باااااااااى

شارى :ذهب الى اقرب حديقة ليلتقط بعض الصور

شارى :يخاطب نفسة

ياااا حلاوة الحديقة فى الصباح زهور بالوانها وعصافير تغرد وانا وحدى فى هذا الجمال ومع هذة الروائح الذكية
ياسمين فل ورد بلدى

تصور اية اية اية ياااااا واد ياواد يا شارى انا كان نفسى قووووى اصور الشجرة الضخمة من زمان لكن الزفتة جارى دايما قرفانى وتبدى رايها من غير سؤال ان الشجرة عملاقة ومش ح اظبطها

ماشى :ياجارى انا ح وريكى من انا  ؟ فى التصوير

اخرج شارى الكامير واعدها ليلتقط الصورة التى طالما حلم بتصويرها ليعوض عدم اجتيازة مسابقة العام الماضى

اقترب شارى من الشجرة من اجل تحديد الزاوية وبداء فى تشجيع نفسة وهذا اسلوبة الدائم و قال اكيد ح فرس جارى

وفجاءة سمع صوت انين وحاول ان يبحث عن مصدر ذلك الصوت ولكنة لم يصل لشىء

وعاود محاولة التصوير ظننا منة انها هلاوس سمعية على راى البرامج المحوارية

واقترب من الشجرة والتقط الصورة ولكن سمع نفس الصوت والانين وقال هل الشجرة تبكى ولماذا تبكى وخرج شارى يجرى من الحديقة وعاد الى البيت ممسكا بالكاميرا ناسيا التمرين

وطول الطريق يحدث نفسة ويقول دة اكيد بسبب( iPod)و اول ما ح وصل ح نزل الصورة وخلى جارى تنفسن وتخرس

ها انا وصلت
وجالس فى حجرتى اخرج شارى الكاميرا وجهز الكمبيوتر

شارى :اية دة اية فى الصورة خلصنا من الهلاوس السمعية ودخلناااا فى الهلاوس البصرية

دة مش صورة شجرة ولا صورة ضخمة دة صورة فتاة غاية فى الجمااال وصوت انين كانها تبكى هل هى كاميرتى ام كاميرة جارى

هى كاميرتى ايوة اللى صورت بيها ساعود الى الحديقة

عاد شارى
واقترب من الشجرةوسمع نفس الانين فساءل من يبكى هنااااااااا وسمع صدى لصوتة

وبعد تكرار السؤال وتكرار الصدى محاولا ان يخفى خوفة

سمع صوت 
فتاة تقول انا التى تبكى

شارى :لماذا تبكى ولماذا انتى هنا انس ولاجن

ترد من داخل الشجرة
انا داخل الشجرة اخرجنى

شارى :من انت

ترد انا سندرلا الزمان الحالى اتحدث اللغة القلبية
شارى :ماذا قلتى
اللغة القلبية لغة القلب
شارى :لم اسمع عنها
قلت لك اخرجنى من هنا شارى :ساخذ وقتى وسافكر كيف ساخرغدا لقاءنا الى القاءءءء
عاد شارى الى البيت ليجد والدتة تعد الطعام
الام :شارى اين جارى
شارى :ايوة اة
الام :انت لم تذهب الى التمرين 
شارى :ايوة اة 
الام :ما بك رد اين جارى يدق الجرس لتدخل جارى باكية 
وتساءل انتى جبتية لية جبتية لية علشان الكابتن يهزءنى
الام :بعدين بابا على وصول والان ميعاد الغذاءوياريت بلاش سينفونية شارى حبك و جارى فى دمى 

الى القااااااااااااء           
                                                         فى شارى وجارى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Visetor

Flag Counter